Tarikh : 22 Februari
2011
Hari :
Isnin
Kelas : 2 Ibnu
Batutah
Bilangan Pelajar : 30 orang
Mata pelajaran : Bahasa Arab
komunikasi
Tajuk :
Isim Maf’ul.
Langkah/masa
|
Kandungan
|
Aktiviti
|
Alat Bantuan Mengajar
|
Set Induksi
(3minit)
|
Guru meminta para pelajar meneka
perbuatan rakan mereka sebagaimana di dalam kertas arahan
(1minit)
|
Pelajar meneka perbuatan rakan
mereka.
(2minit)
|
Kertas dan pen.
|
Sesi pengajaran
(90 minit)
|
- Guru menjelaskan tajuk dengan
aktiviti yang telah dilakukan pelajar.(2minit)
- Guru memberitahu tajuk
pengajaran.
(5minit)
- Guru menerangkan secara
menyeluruh makna, dan pembahagiannya dalam Isim Maf’ul.
(25minit)
|
- Guru meminta pelajar memberi
contoh selain daripada ayat yang terdapat dalam buku.
(5 minit)
- Guru membahagikan pelajar dalam
kumpulan.
(2minit)
- Pelajar diminta menyelesaikan
teka silang kata yang telah diberikan oleh guru dalam kumpulan.
(15minit)
-Guru meminta setiap kumpulan membentangkan
hasil mereka melalui kreativiti
mereka.
(20minit)
|
- Gambar rajah.
- Buku Teks
- Papan Hitam
-Kertas Mahjong.
|
Refleksi
|
-Pelajar dapat mengetahui erti Isim
Maf’ul dan mengenali hubungan-hubungannya.
- Pelajar dapat membezakan
penggunaan setiap a’laqah dalam Isim Maf’ul
- Pelajar dapat mempelajari cara
bina ayat berdasarkan penggunaan Isim Maf’ul
|
0 comments:
:14: :15: :16: :17:
:18: :19: :20: :21:
:22: :23: :24: :25:
:26: :27: :28: :29:
:30: :31: :32: :33:
:34: :35: :36: :37:
:38: :39: :40: :41:
:42: :43: :44: :45:
:46: :47: :48: :49:
:50: :51: :52: :53:
:54: :55: :56: :57:
:58: :59: :60: :61:
:62: :63: :64: :65:
:66: :67: :68:
:69: :70: :71: :72:
:73: :74: :75: :76:
:77: :78: :79: :80:
:81: :82: :83:
:84: :85: :86: :87:
:88: :89: :90: :91:
:92: :93: :94: :95:
:96: :97: :98: :99:
Post a Comment